Werknemers kijken reikhalzend uit naar de invoering van persoonsgebonden opleidingsbudgetten en persoonlijke opleidingsplannen. Werkgevers zijn er minder enthousiast over. Leren op de werkvloer is sterk in opkomst. Dit blijkt uit de Nationale Opleidings Enquête 2012.
Een ruime
meerderheid van de werknemers is tevreden over de investeringen van hun
werkgever in opleiding en ontwikkeling. 31 procent noemt ontwikkelmogelijkheden
een belangrijk aspect van hun werk. De mogelijkheid om opleidingen te volgen
noemt 66 procent van de Nederlandse werknemers zeer belangrijk. Slechts 0,8
procent hecht er geen enkele waarde aan. Ruim 70 procent is tevreden over de
investeringen die de werkgever doet in opleiden en ontwikkelen. Een groep van
23 procent is niet te spreken over het investeringsbeleid van de werkgever.
Leren op de werkvloer sterk in opkomst
Minder dan de helft van de werknemers (47 procent) volgt jaarlijks één of
meerdere opleidingen. Daarbij is een sterk verband te zien met het al dan niet
aanwezig zijn van een persoonlijk opleidingsplan. Van de werknemers met een
persoonlijk opleidingsplan volgt 68,5 procent minimaal jaarlijks een opleiding.
In vergelijking met vorig jaar is een flinke daling te zien in het aantal
opleidingen per jaar. In 2011 volgde nog 19,4 procent minstens 2 opleidingen
per jaar terwijl dat percentage nu op 14,4 procent ligt: een daling van 5
procent.
Initiatief bij werknemer
Over de vraag wie het initiatief neemt tot scholing zijn werknemers duidelijk:
zijzelf. 86 procent geeft aan dat het initiatief gewoonlijk van henzelf komt.
In de overige gevallen is het de leidinggevende die het initiatief neemt. De
afdeling personeelszaken neemt met 1 procent van de gevallen het initiatief.
Werkgevers vragen minder vaak vooraf of de werknemer behoefte heeft aan een
specifieke opleiding. En achteraf kijken
of de doelstelling worden bereikt, gebeurt bij minder dan de helft.
Werkgevers stimuleren in het algemeen dat de kennis en vaardigheden die zijn
opgedaan, worden toegepast in de praktijk. Van de werkgevers die met de
werknemer evalueren, bekijkt 94 procent vooraf of de werknemer baat heeft bij
de opleiding en stimuleert ruim 84 procent de werknemer om het geleerde in de
praktijk toe te passen.
Gewenste verbeteringen
In de Enquête werd gevraagd wat er beter kan in het opleidingsbeleid van de
werkgever. Op deze open vraag kwamen 660 antwoorden. Wat vooral blijkt te zijn
is de wens om een structureel opleidingsbeleid dat gekoppeld is aan de
bedrijfsstrategie, een betere informatievoorziening over
opleidingsmogelijkheden, begeleiding na het volgen van een opleiding, het
invoeren van persoonsgebonden opleidingsbudgetten en persoonlijke
opleidingsplannen.

grafiek over precentages opleidingen werknemers
Wat mij opvalt is
dat zoveel werknemers het belangrijk vinden om opleidingen te blijven volgen
nadat ze gaan werken. Ik snap waar deze gedachtegang vandaan komt, omdat de
werknemer niet in een vast patroon wil blijven hangen. Werknemers raken gemotiveerd
doordat ze weten dat ze zich kunnen blijven ontwikkelen. Ik vind het dan ook
belangrijk dat hier aandacht aan wordt besteedt. Het lijkt mij fijn om als werkgever te weten
dat je personeel bereidt is om te blijven ontwikkelen. Zodat ook de organisatie
kan blijven ontwikkelen en zijn strategische doelen kan naleven.
Het is daarom ook
een raar gegeven dat het initiatief om een opleiding te volgen voor het grootste
deel vanuit de werknemer komt. Het zou logischer zijn dat de werkgever zou
willen dat zijn medewerkers blijven ontwikkelen en meer kennis en vaardigheden
op zouden blijven doen. Het kostenplaatje zal hierin wel een grote rol spelen. Maar
uiteindelijk betaald dit zich terug door gemotiveerde personeel en personeel
met betere vaardigheden en kennis. Er zou dan minder geld besteed hoeven worden aan werving van beter personeel en uiteindelijk zal de productie omhoog gaan en het verzuim lager worden. Ook zorgt het voor een binding met het bedrijf en zal de medewerker niet snel opzoek gaan naar een andere functie, omdat de opleidingmogelijkheden aanwezig zijn.
Conclusie is dus dat werkgevers er goed aan doen om meer te investeren in het opleiden van zijn medewerkers. En dat het opleiden van medewerkers grote voordelen met zich meebrengt. Zowel voor personeel als de organisatie.
Bron:
PenOactueel,
1Werknemers snakken naar opleiding
Geraadpleegd op 23
maart 2013
http://www.penoactueel.nl/Opleiden/Algemeen/2012/6/Werknemers-snakken-naar-opleiding-PENO008419W/
bron afbeelding:
Google afbeeldingen, zoekterm werknemers opleidingen
Geraadpleegd op 23 maart 2013
https://www.google.com/search?q=werknemers%20opledingen&hl=nl&lr=&safe=off&sa=N&tab=wi&biw=1421&bih=745&sei=2qlRUe74Iaa10QWx5IGwAQ&tbm=isch#imgrc=pTY9uPkWDbhtIM%3A%3BR333-OTZ7de4iM%3Bhttp%253A%252F%252Fblog-nl.cdnhub.nl%252F2012%252F11%252FInfographic_opleiding-werk_261012.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.springest.nl%252Fweblog%252Feen-derde-nederlandse-werknemers-krijgt-beloofde-opleiding-niet%3B2991%3B650
Minder dan de helft van de werknemers (47 procent) volgt jaarlijks één of meerdere opleidingen. Daarbij is een sterk verband te zien met het al dan niet aanwezig zijn van een persoonlijk opleidingsplan. Van de werknemers met een persoonlijk opleidingsplan volgt 68,5 procent minimaal jaarlijks een opleiding. In vergelijking met vorig jaar is een flinke daling te zien in het aantal opleidingen per jaar. In 2011 volgde nog 19,4 procent minstens 2 opleidingen per jaar terwijl dat percentage nu op 14,4 procent ligt: een daling van 5 procent.
Over de vraag wie het initiatief neemt tot scholing zijn werknemers duidelijk: zijzelf. 86 procent geeft aan dat het initiatief gewoonlijk van henzelf komt. In de overige gevallen is het de leidinggevende die het initiatief neemt. De afdeling personeelszaken neemt met 1 procent van de gevallen het initiatief. Werkgevers vragen minder vaak vooraf of de werknemer behoefte heeft aan een specifieke opleiding. En achteraf kijken of de doelstelling worden bereikt, gebeurt bij minder dan de helft.
Werkgevers stimuleren in het algemeen dat de kennis en vaardigheden die zijn opgedaan, worden toegepast in de praktijk. Van de werkgevers die met de werknemer evalueren, bekijkt 94 procent vooraf of de werknemer baat heeft bij de opleiding en stimuleert ruim 84 procent de werknemer om het geleerde in de praktijk toe te passen.
Gewenste verbeteringen
In de Enquête werd gevraagd wat er beter kan in het opleidingsbeleid van de werkgever. Op deze open vraag kwamen 660 antwoorden. Wat vooral blijkt te zijn is de wens om een structureel opleidingsbeleid dat gekoppeld is aan de bedrijfsstrategie, een betere informatievoorziening over opleidingsmogelijkheden, begeleiding na het volgen van een opleiding, het invoeren van persoonsgebonden opleidingsbudgetten en persoonlijke opleidingsplannen.

Bron:
PenOactueel, 1Werknemers snakken naar opleiding
Geraadpleegd op 23
maart 2013PenOactueel, 1Werknemers snakken naar opleiding
http://www.penoactueel.nl/Opleiden/Algemeen/2012/6/Werknemers-snakken-naar-opleiding-PENO008419W/
bron afbeelding:
Google afbeeldingen, zoekterm werknemers opleidingen
Geraadpleegd op 23 maart 2013Google afbeeldingen, zoekterm werknemers opleidingen
https://www.google.com/search?q=werknemers%20opledingen&hl=nl&lr=&safe=off&sa=N&tab=wi&biw=1421&bih=745&sei=2qlRUe74Iaa10QWx5IGwAQ&tbm=isch#imgrc=pTY9uPkWDbhtIM%3A%3BR333-OTZ7de4iM%3Bhttp%253A%252F%252Fblog-nl.cdnhub.nl%252F2012%252F11%252FInfographic_opleiding-werk_261012.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.springest.nl%252Fweblog%252Feen-derde-nederlandse-werknemers-krijgt-beloofde-opleiding-niet%3B2991%3B650
Geen opmerkingen:
Een reactie posten