Totaal aantal pageviews

woensdag 27 maart 2013

‘Menskant blijft achter bij Het Nieuwe Werken’

Wanneer werkgevers beginnen met Het Nieuwe Werken, zijn flexplekken en nieuwe iPads vaak het eerste waar ze aan denken. De menskant van het verhaal blijft onderbelicht. Dat is zorgwekkend, zegt Martijn de Wildt van Qidos. Dat bedrijf voerde een onderzoek uit naar Het Nieuwe Werken.


Uit dat onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat werknemers zich nogal eens zorgen maken over dat nieuwe werken. Ze maken zich het meest zorgen over langer doorwerken op een dag. Verder zijn ze bang voor negatieve reacties als ze later beginnen en vormt de structuur van een thuiswerkdag een uitdaging. Qua samenwerking maken ze zich zorgen over de aandacht voor elkaar, afstemming binnen het team en minder ondersteuning van collega’s.
Volgens De Wildt is er veel aandacht voor de ICT-kant van Het Nieuwe Werken en de vraag wie er op welke verdieping zit na een verhuizing, maar blijft de menskant onderbelicht.


Jongeren
Opvallende uitkomst uit het onderzoek is dat jongere werknemers meer structuur vragen en vaker last hebben van uitstelgedrag. ‘Er wordt gezegd dat jongeren altijd connected zijn en weinig structuur nodig hebben, maar het tegendeel blijkt waar. Want die structuur zoeken ze wel degelijk. Daaruit blijkt weer de noodzaak aan maatwerk voor individuen. Wat heeft een specifiek iemand nodig om het beste uit zichzelf te kunnen halen? Ook functioneringsgesprekken lopen dan anders. Bij ouderen heb je het over de doelen die ze willen halen, en laat je de weg ernaartoe vaker aan henzelf over. Jongeren kunnen minder makkelijk zelf de stap van wat naar hoe maken. Ze hebben daar soms nog wat begeleiding in nodig.’


Betrokkenheid bij ontwikkeling werknemer
Werknemers zonder vaste werkplek en -werktijden, werken het meest resultaatgericht. Zij vinden de afspraken over resultaten uitdagend en realistisch. Werknemers uit de non-profit en werknemers in roosters staan het meest sceptisch tegenover resultaatafspraken. Een jaargesprek is vrijwel standaard, maar 43 procent van de werknemers praat niet regelmatig met zijn leidinggevende over zijn ontwikkeling. De Wildt: ‘Hier is nog winst te behalen. Een nieuwe manier van werken vereist ook een nieuwe manier van denken. Dat bereik je niet van de één op de andere dag. Het is de kunst om mensen zo te enthousiasmeren dat ze niet ‘moeten veranderen’ maar zelf graag de ‘verandering’ willen zijn.’


Het is opvallend dat in sommige organisaties het beleid over Het Nieuwe Werken wordt neergelegd bij de afdeling ICT en niet bij HR. Blijkbaar wordt er te weinig nagedacht over de verandering van de medewerkers na invoeren van Het Nieuwe Werken. Terwijl de werknemers door deze invoering beter en meer resultaatgericht moeten gaan werken en dat dus goed in de gaten gehouden moet worden. Wel snap ik het feit dat jongeren meer structuur nodig hebben dan oudere werknemers. Ouder werknemers hebben meer ervaring met werken, terwijl jongeren werknemers van school uit gewend zijn aan veel structuur. Het is belangrijk om het nut in te zien van gesprekken over de ontwikkeling van de werknemer. De werknemer kan hierdoor weten wat er nog verbeterd moet worden en wat er goed gaat en kan zo geënthousiasmeerd worden om te willen veranderen. Dit kan positieve gevolgen hebben voor de motivatie van het personeel en het ziekteverzuim. Al met al genoeg reden om aandacht te besteden aan de menskant van Het Nieuwe Werken!

Bron:
PenOactueel, Menskant blijft achter bij het nieuwe werken
Geraadpleegd op woensdag 27 maart 2013

http://www.penoactueel.nl/HR-Strategie/Algemeen/2013/3/Menskant-blijft-achter-bij-Het-Nieuwe-Werken-1207007W/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten